tirsdag 26. mai 2009

Inspirert av Rie Elise Larsen

Nå har jeg utrolig nok børstet støv av symaskinen jeg fikk til jul for halvannet år siden. Den stod ubrukt på toppen av klesskapet, og jeg tittet iblant nervøst opp på den. Jeg hadde egentlig store planer om å sy de flotteste kreasjoner; forklær, kjoler, duker, puter og jeg vet ikke hva. Men piffen gikk litt ut av meg da jeg tok en titt på den omstendige bruksanvisningen

Men i går tok samboeren min symaskinen ned fra skapet for meg, leste gjennom bruksanvisningen og forklarte meg hvordan den fungerer. Har jeg ikke en flink og snill samboer?

Det første jeg sydde var et handlenett, det ble skikkelig stygt og jeg ble litt småsvett av det hele. Men jeg har noe sengetøy i krepp som jeg har så lyst til å sy et teppe av, og det er inspirert av disse fra Rie Elise Larsen (bildet over). 

Så før jeg begir meg ut på å sy lappeteppe (som er den store sydrømmen), vil jeg øve meg på noe enklere og disse teppene til Rie Elise Larsen synes jeg er så fine. Forstykke, mellomleggsvatt, bakstykke, en bred kant rundt, og hånquiltet sting i bomullsgarn - dette må jeg da kunne klare.. Litt skjeve sømmer er vel bare sjarmerende?

Nettsiden til Rie Elise Larsen finner du her.

11 kommentarer:

Hanne sa...

Joda. Skjeve sømmer er absolutt bare sjarmerende. Blir det for beint kommer ingen til å tro at det er hjemmelaget. :-) Det erfarte jeg da jeg skaffet meg en kakesprøyte til å presse ut småkaker med for noen år siden. Kakene ble prikk like og helt perfekte, og INGEN syntes de smakte hjemmelaget lenger. De ville i hvert fall ikke tro at jeg hadde bakt dem sjøl. Jeg skyndte meg å gi kakesprøyta til loppis.
Lykke til ved symaskinen!
Pludrehanneklem

Maria sa...

Hmmmmmmmmmm.... Dette fikk jeg også lyst til å prøve! Jeg har nemlig også en støvete symaskin som kiler litt i samvittigheten nå og da... :)

Svigermor sa...

Hei.
Selvfølgelig synes jeg du har verdens flotteste samboer !
Jeg har aldri vært venn med symaskinen, men har sydd litt lappeteknikk. Det er morsomt, men det lønner seg å vaske tøyet før bruk, ellers vil det krympe ( strekke seg )i forskjellige retninger når du siden må vaske det ferdige produktet. Jeg har sendt avgårde Leilas blad i dag.

Ragna sa...

Lykke til og gratulerer med å ha tatt i bruk symaskin!

Linda sa...

Lykke til med prosjektet, det fikser du helt sikkert! Jeg også tok frem symaskinen i dag og prøvde å bli venner... Heldigvis hadde jeg mammaen min på besøk, ellers kunne det blitt litt småkrangel i startfasen! (Jeg prøver å sy babyklær!!)

Takk for koselig hilsen i bloggen min forresten!

Violetta sa...

For et stilig blognavn! :) Her inne er det mye å se, så her må jeg ta en grundigere titt ved høylys dag! Takk for besøket, det var veldig hyggelig! :)

Pinnepenn sa...

Det finnes knapt noe så sjarmerende som skjeve sømmer. Tvi tvi på symaskiningen! Jeg er med på et sykurs på Projo som jeg kan anbefale. ;)

Elise sa...

Hei! Har et aldri så lite spørsmål til mix fix it! Jeg har en ambisiøs plan om å få ryddet litt i skohylla mi, så i dag hentet jeg hjem to poser med tomme skoesker fra en skobutikk. Planen min er å lagre endel sko i disse eskene med foto av skoene på utsiden, men eskene ser så triste ut! Jeg tenkte kanskje å trekke i stoff eller papir men er litt i tvil om hvordan jeg bør gjøre det eller hva som blir fint. Kanskje du har du tips til stoff eller fint papir som kan brukes og hvor dette kan skaffes? Det eneste jeg har liggende er noe passe grelt gavepapir fra IKEA.. Ikke så veldig spennende med andre ord. Alle gode tips tar jeg imot med takk:)

Stina sa...

Hei Elise!

Dette høres ut som en super idé! Jeg liker veldig godt papiret til Rie Elise Larsen, og jeg kjøpte en rull med fem forskjellige mønster på "Appeltree" i Vibesgate 15 på Majorstuen. Det finnes også mye fint papir i Tilda-serien på Panduro hvis du liker litt dusere farger. Eller ta en titt i papiravdelingen hos Norway Designs.

Ta en titt på denne linken for tips til hvordan man dekker skoesker med papir: http://www.diynetwork.com/diy/cr_storage/article/0,,DIY_13779_2274248,00.html

Minmill sa...

Så gøy å treffe flere Rie fans. Jeg er helt fasinert av alt hun lager og selger, og hadde jeg kommet over en butikk som solgte hennes varer, hadde jeg gått helt amok. :)))
Blir spennende og se dine fugler. De er jo ikke så vanskelige å lage, det tar bare en haug av tid. Den jeg blogget brukte jeg vel tilsammen ca. 1 time på.
Si fra hvis du blogger noe av det du lager, det hadde vært gøy å se.
Klem fra Minmill

Vibeke sa...

Skjeve sømmer er sjarmerende så bare sy i vei : )
Herlige stoffer du viser!

Vibeke